Cinci cvartete românești

by Viktor Bach

Allons-y! Sau? Sigur? Oare? Parcă nu… Parcă aș…

Hm. Nu cu mult chef, se pare-. Acesta este un articol de scris, montat și editat în cel mult 15 minute. Și atât mi-a și luat, doar că după alte 15 zile de tăgăduială, tărăgănare și lălăire. Doar nu poate fi încă apatia de după Enescu – oricât de cert mi-am ars siguranțele sau am ajuns à bout de soufflé cu acea activitate – dezumflându-mă de tot, irecuperabil. Sau, poate că, cine știe.

În fine. Postări mai sporadice, de acum încolo, și din motive personale pe care nu aș putea, în vreun fel elegant, să le înșirui acum, aici. Cu siguranță nu în tempoul susținut de-a lungul întregii veri.

Toate recenziile de la Festivalul Enescu au fost salvate într-o rubrică specială pe bicicletagalbenă și rămân deocamdată (până la, cel puțin din partea mea, alte noi concerte de povestit: Brahem în noiembrie? Ulver, spre final de an? om vedea) desfăsurate, la vedere, și pe harmonium.ro.

***

Tot ceva ce a ținut de Enescu, concertul Cvartetului Florilegium, pe care parcă nu l-aș da uitării (defel printre cele mai marcante concerte moderne de la Festival, cu Hyperion [Iancu Dumitrescu, Ana-Maria Avram, Stephen O’Malley] înflăcărând, înnebunind – ori, pentru mine personal, întortochind – cu simfoniile postum-orchestrate ale lui Enescu sau cu Paris cântând Dutilleux, Vieru, Pärt), întocmai pentru că mi s-a părut printre cele mai bune din serie, cu un program închegat, unitar, valoros.

Nu insist asupra fiecărui cvartet în parte (dovadă în plus că încă nu mă pot aduna pentru obișnuitele note critice), detalii însemnate, poate, aici; toate, în afară de cel al lui Dan Timiș, mi s-au părut excelente.

Înregistrări cu Cvartetul nr.2 al lui Myriam Marbé, ”VivartaDoinei Rotaru (2009) și Nr. 3 ”Impressions” de Sorin Lerescu (2010) există deja, toate cu Florilegium, ultimul chiar din concertul din 4 septembrie.

Iar eu vin în completare cu Pentacordiile lui Dan Timiș (1976) (înregistrarea video ce există este proastă), atât de interesante în concept, dar mai degrabă exasperante în sunare – și Cvartetul nr. 1 al lui Călin Ioachimescu.

Update (nov. 11):  Acum avem toate cele cinci piese, înregistrări video din concertul Festivalului. (1) (2) (3) (4) (5)